sobota, 15 kwietnia 2017

Niesamowite jeszcze jedna hybryda !

To kolejna w mojej kolekcji hybryda denara Lucjusza Werusa i innego cesarza.
Tym razem jest nim nie Marek Aureliusz a Antoninus Pius.
Rewers RIC 439,440 przedstawiający kolumnę wystawioną dla niego ,pochodzi z pośmiertnej monety tego władcy .
Awers to  wczesny wariant denara np RIC 491 . Wybicie  tego "muła"  musiało nastąpić w 161-162 roku n.e.
Stylistycznie poprawny, wskazuje na  oficjalną emisję.
Nie wiem czy gdziekolwiek odnotowano podobny egzemplarz ale jest to raczej unikat.
Częstotliwość z jaką ostatnio znajduję zaprezentowane przeze mnie wcześniej "unikaty" pokazuje jak powszechne w tamtych czasach były takie pomyłki.
To co niedawno jeszcze było dla mnie czymś niezmiernie rzadkim ,wcale aż takim nie jest.
Przynajmniej w przypadku denarów.
Ciekawy rewers przedstawiłem w przypadku sesterca z mojej kolekcji :
http://romaeaeternae.blogspot.com/2015/11/sesterc-antoninus-pius.html
Opis monety:
Hybryda RIC 491 Lucjusz Werus i RIC 439 ,440  Antoninus Pius
Mennica Rzym 161-162 rok n.e..Waga 2,7 g
Awers: IMP L VERVS AVG Głowa Lucjusza Werusa zwrócona w prawo  (RIC 491)
Rewers: DIVO PIO kolumna z posągiem cesarza.




Wszystkie zdobyte przez trzy lata hybrydy wskazują na to, że tego rodzaju monety za wyjątkiem sesterca nie są aż tak rzadkie jak z początku myślałem.
Kolekcja tego typu numizmatów powoli rośnie.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz