środa, 26 kwietnia 2017

V wiek -moja pasja.

Oj wciągnął mnie ten V wiek i wciąga coraz bardziej.
Temat tak niszowy ,że na portalach aukcyjnych ciężko coś upolować w miarę czytelnym stanie.
Jeżeli już  pojawi się coś sensownego ,to osiąga bardzo wysokie ceny.
Ostatnio udało mi się coś niebywałego.W zestawie "złomków" wyłowiłem dwie bardzo ciekawe monety.A cena jak to za "złomki" była bardzo niska.
Pierwszy rzucił mi się w oczy brązik Walentyniana III. To dla niego zakupiłem resztę.
Z początku identyfikowałem go jako R2 gdyż  w polu rewersu widziałem literkę T.
Dopiero po otrzymaniu przesyłki stwierdziłem ,że  jest to Christogram. I tu zrobiło się ciekawie bo wyszło  ,że to RIC X 2137 R4 !
To nie była ostatnia niespodzianka.Po obejrzeniu reszty zauważyłem ciekawy AE3 z cesarzem trzymającym glob. Dość ładny wizerunek cesarza kontrastował z brakiem napisów otokowych.Wybity na zbyt małym krążku metalu utrudniał atrybucję.Nie do ustalenia jest np mennica.
Jednak ten typ rewersu z gwiazdką w polu występował tylko u Teodozjusza II wśród trzech numerów RIC.   W ten sposób zdałem sobie sprawę że to następny R4 w "złomkach".
Tak do kolekcji V wieku n.e., trafiły dwie bardzo rzadkie monetki.
Kolekcja to dość duże słowo jak na coś co można zmieścić w pudełku od zapałek ale nie zapominajmy że to monetki ważące ok.1 g

Zakupiony zestaw.
Prawda że dla niewprawnego oka to tylko kupka złomków?


Teraz opiszę dwa  brązy ,które tak szczęśliwie wypatrzyłem wśród innych monet widocznych na zdjęciach.
Pierwsza z nich to :AE4 Walentynian III RIC X 2137 (R4) Waga:0,9g. Mennica Rzym 425-435 rok n.e.
Awers:DN VALENTINIANVS PF AVG popiersie w diademie perłowym,zbroi i płaszczu zwrócone w prawo.
Rewers:VICTOR_IA AVGG Wiktoria krocząca w lewo,trzymająca trofeum,ciągnąca jeńca.W lewej stronie pola Christogram.W odcinku menniczym RM





Druga moneta to:AE3  Teodozjusz II RIC X 421-423 (R4) Waga 1,5g  Mennica Konstantynopol Nikomedia lub Cyzikus
Awers:THEODOSIVS P F AVG popiersie w diademie perłowym i płaszczu zwrócone w prawo.
Rewers:GLOR ORVIS TERRAR cesarz stojący na wprost,trzymający labarum w prawej ręce i glob z krzyżem w lewej.W lewym polu gwiazdka.W odcinku menniczym CONS,SMNA lub SMKA 423-425 rok n.e.


Warto zwrócić uwagę na różnicę  w stylistyce tych monetek.Wybite w przybliżonym czasie bardzo się różnią .Wyemitowane na wschodzie popiersie Teodozjusza II prezentuje się o wiele lepiej niż podobizna Walentyniana III z Rzymu.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz